ongewenst zwanger na sterilisatie man

  • opgelucht

    Hallo allemaal,

    Wat heerlijk om -eindelijk- wat “positieve” verhalen over abortus te lezen! Ik struinde al verschillende keren internet af maar had deze site nog niet gevonden (alleen maar verhalen van vrouwen boven de 40 die zwanger willen worden) en nu kan ik eindelijk mijn verhaal kwijt!

    Wij hebben een heerlijk gezin met drie kinderen (12, 11 en 7). Afgelopen september is mijn man gesteriliseerd. Hij had al jaren de verwijzing liggen maar het kwam er niet van. Nu moest hij toch naar het ziekenhuis voor zijn knie dus maar meteen op één dag ook de intake voor de sterilisatie. Eind oktober kon de controle plaatsvinden en waren er geen levende zaadcellen meer aanwezig. Op zijn vraag of deze controle nog een keer moest plaatsvinden was het antwoord van het ziekenhuis: “Nee meneer; als er geen levende cellen meer gevonden zijn is alles in orde.”

    Groot was de schrik toen ik (41) eind maart maar niet ongesteld werd… Er vielen wat dingen op zijn plaats: die afscheiding van twee weken terug; was dat innestelingsbloeding? En die zere borsten? Zwanger? Volgens manlief kon dat echt niet maar om me gerust te stellen moest ik dan maar een test doen. Meteen de volgende dag naar de winkel en snel testen; dan kon ik de huisarts nog bellen voor een afspraak de volgende dag. Dat was schrikken: zwanger!!! En precies zoals ik gedacht had; volgens de digitale clear-blue: 2-3 weken (ik ben tegenwoorden om de 3 1/2 week ongesteld; word toch een dagje ouder…).

    Dat is schrikken! Ik moest huilen, lachen en was vooral heel verdrietig omdat je normaal zo blij bent als je een positieve test hebt en dat was ik nu helemaal niet!

    Ik zal het wat korter houden; ik kan er een boek over schrijven maar goed: de huisarts gebeld; volgende dag samen heen (met man die ook erg geschrokken was). Bij een op de 5500 mannen komt “rekanalisatie” voor: het spontaan herstellen van (een gedeelte) de ingreep. 5 Dagen bedenktijd (daar moest ik erg om huilen; we hadden toch al duidelijk gekozen dat we hier “klaar” mee waren?). Meteen het plaatselijke ziekenhuis (waar de sterilisatie plaats heeft gevonden: zij reageerden ook geschokt) gebeld en gelukkig kon ik daar na vijf dagen terecht. Een geweldige gyneacoloog (“U hoeft zich niet schuldig te voelen: U heeft er toch alles aan gedaan om niet zwanger te worden?”) en de echo viel gelukkig erg mee: we zagen een vruchtzakje. Het was tenslotte nog maar vijf weken (vanaf de laatste menstuatie). Ik was erg bang voor de echo maar we waren er gelukkig heel vlot bij (ik zou het nog moeilijker vinden als er een klein mensje rond zou zwemmen).

    Een dag later moest ik 's avonds een pil nemen waardoor het vruchtje af zou sterven en op de dag zelf een pil om de baarmoedermond open te laten gaan en twee pillen om de boel te verdoven. Mijn man mocht naast me zitten en mijn hand vasthouden. De ingreep was toch wel pijnlijk; ik kreeg nog een extra prik in mijn baarmoeder maar duurde ongeveer 10 minuten. Ook de assistentes reageerden geschokt op mijn verhaal en waren een grote steun. Tijdens de controle-echo meteen na de ingreep dacht de gyneacoloog ook nog een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te zien; dat was even een domper dus ik moest nog dezelfde dag en twee dagen erna bloed prikken om te kijken of mijn zwangerschapshormonen wel gingen dalen. Dat was gelukkig zo. Een week later moest ik terug voor controle en volgende week (na 4 weken) nog een keer. De nieuwe sterilisatiemethode voor vrouwen (veertjes in je eileiders waardoor ze dicht groeien) lijkt me helemaal geweldig dus daar gaan we meteen een afspraak voor maken. Mijn man heeft ook al weer een afspraak gemaakt om opnieuw gesteriliseerd te worden; we gaan nu allebei om alles uit te sluiten: dit wil ik nooit meer meemaken!

  • Ellen

    Hoi opgelucht,

    Wat zullen jullie geschrokken zijn toen jullie erachter kwamen dat je zwanger was ondanks het feit dat je man gesteriliseerd is.

    Ik heb mezelf ook laten steriliseren in maart. Moet wel zeggen dat ik de 1e paar keer dat ik daarna sex had met mijn vriend wel nog een beetje zenuwachtig was. Was bang dat er misschien iets niet goed was gegaan tijdens de sterilisatie waardoor op misschien opnieuw zwanger zou raken. Maar gelukkig werkt alles zoals het zou moeten werken en dat is wel een hele opluchting. En inderdaad….een abortus wil ook ik nooit meer meemaken!

    Ik heb zelf gekozen voor klemmetjes op mijn eileiders. Volgens mijn gynaecoloog was er van veertjes niet bekend hoe dit op de lange termijn zou gaan werken. Daarbij is seks na het zetten van klemmetjes gelijk ‘veilig’, bij de veertjes moet je zeker nog 3 maand wachten voordat het écht veilig is.

    liefs,

    Ellen

  • Ikkie

    Lieve opgelucht,

    Ik herken me heel erg in je verhaal. We hebben 2 kinderen en helemaal gelukkig. Je denkt er alles aan gedaan te hebben om het te voorkomen en dan dit. Het is echt schrikken.

    Abortus is een taboe en dat begrijp ik eigenlijk niet. Er zijn er zo veel die ondanks de genomen middelen om zwangerschap te voorkomen een abortus moeten ondergaan. Dit mag geen taboe meer zijn, want het is het gevolg van het falen van al die middelen.

    Het klinkt misschien slecht maar ik ben blij en opgelucht dat het weg is en ook ik wil het nooit meer meemaken. Maar elke dag denk ik er toch weer aan en vooral aan wat we dan WEL moeten doen om het nooit meer mee te hoeven maken. Wanneer komt er iets dat 100% garantie geeft? Ik ben er echt bang voor geworden.

    Heel veel sterkte met jullie sterilisatie en weet dat je niet alleen bent.

    Dikke knuffel

    Ikkie

  • opgelucht

    Hallo Ellen,

    Bedankt voor je reactie; fijn om te lezen!

    Die veertjes zijn vooral prettig omdat het zonder verdoving kan en omdat je eileiders helemaal dichtgroeien. Dit duurt inderdaad minimaal 3 maanden en de gyneacoloog wil het ook extra goed controleren desnoods met een contrastvloeistoffoto van de baarmoeder na die 3 maanden.

    Het is onomkeerbaar en dat komt ons juist wel heel goed uit want we hebben drie kinderen en willen er echt niet meer (zijn er “klaar” mee).

    Fijn dat je hier op internet je hart kunt luchten. Ik heb het wel aan de familie verteld (niet aan mijn kinderen natuurlijk) en aan mijn vaste collega's (waar ik echt mee samenwerk) maar het is vooral fijn te lezen dat je niet de enige bent die dit meemaakt en heen en weer geslingerd wordt door allerlei emoties!

    Ik had altijd het gevoel dat ik dit “nooit zou doen” maar door allerlei omstandigheden ga je toch anders denken (leeftijd, leeftijd kinderen, je leven op dit moment (werk/hobby's), enz.).

    Nu maar aan de condooms tot we alletwee “veilig” verklaard zijn!

    Nogmaals bedankt!

    Groetjes, opgelucht.

  • opgelucht

    Hallo Ikkie,

    Ik wilde ook nog even op jou reageren; jij ook bedankt voor je reactie!

    Ik ben een enorme flapuit en iemand “zonder geheimen” dus als het ter sprake komt zal toch vertellen wat ons is overkomen. Ik schaam me er ook niet echt voor maar het is beslist geen beslissing die we zonder nadenken of overleg gemaakt hebben (net als jullie begrijp ik). Het is toch heel anders beslissen dat je het niet meer wilt als het er al zit maar wat ben ik blij dat het gewoon kan in Nederland en dat de mensen in het ziekenhuis en de familie het nog begrijpen ook. Het lucht echt op erover te praten en het nog even van me af te schrijven met lotgenoten!

    Heel fijn. Wij proberen het uit te sluiten door allebei een sterilisatie aan te gaan; moet dan toch echt veilig zijn???

    Een dikke knuffel terug!

    Groetjes, opgelucht.

  • Ikkie

    Wel fijn dat je het aan mensen om je heen heb kunnen vertellen. Wij hebben dat bewust niet gedaan (vrienden om ons heen verwachten een kleine, bij de ander lukt het niet, bij een ander is het met 36 weken mis gegaan) en dat maakt het moeilijk omdat ik ook geen geheimen voor hen wil hebben.

    Mijn collega is op late leeftijd in verwachting geraakt ondanks dat ze beiden al jaren gesteriliseerd waren. Die nieuwe methode waar je het over hebt speelt nu wel door mijn hoofd. Wie weet ga ik er ook wel voor.

  • Suzanne

    Dit bericht slaat op een bericht dat door mij verwijderd is waarin een vrouw een antiabortus-preek houdt. Als ik Suzanne haar reactie eerst had gelezen

    had ik 't wel laten staan, sorry Suus,

    Joeri

    En wat is nu je punt? Buiten dat je je mening over abortus even hebt kunnen spuien en even hebt kunnen laten weten dat je jongste broertje in de moeilijkste omstandig heden die hij maar kon vinden geboren is.

    je kunt nu wel zeggen: “als mijn moeder het kan dan kan iedereen het” maar daar weet jij helemaal niets van.

    Het is zo gemakkelijk gezegd maar jij kunt helemaal niet oordelen over de (on)mogelijkheden van iemand anders, zélfs niet die van je moeder want misschien wenst zij wel in stilte dat ze toch iets anders had gekozen.

    Ik vraag me af of zij voor die laatste zwangerschap zou kiezen als ze terug de tijd in zou kunnen.

    Daarbij vraag ik me sowieso af hoeveel moeders stilletjes denken dat ze toch liever minder/geen kinderen hadden gehad.

    Lijkt onmogelijk, en er hangt een nóg groter taboe op spijt hebben van de kinderen die je wél hebt laten komen dan op abortus maar geloof me, die vrouwen zijn er ook, meer dan goed is.

    Dus zo zwart wit als jij het ziet *het had nooit “uitgevonden” moeten worden* nee zo werkt het ook niet, tenzij jij (en ieder ander met een anti-abortus instelling) je huis openstelt voor al die kindjes die uit ongewenste zwangerschappen en onmogelijke situaties komen, al die kindjes die door hun moeder anders in een container of op een toilet achtergelaten worden, of door hun moeder omgebracht worden omdat ze het niet aankunnen.

    Zolang je daar geen slaapplek, liefdevol gezin en een warm huis voor aanbiedt, kun je ook niet oordelen over de oplossingen die nu voor handen zijn en dus ook vaak gebruikt worden.

  • Eef mv 6

    Bekend verhaal.Hier ook zwanger na een sterilisatie van de man.Ik was al 12 weken ver van mijn 6de kindje.De schrik was dus groot.Ik heb haar niet weg laten halen en ze is nu een leuke peuter van 2,5 jaar jong.Maar na de geboorte heb ik me ook laten helpen.Hoe lief ik kinderen vind dit wil ik niet meer meemaken.Heb toen ook heel wt tranen gelaten toen de test positief uit sloeg.Maar ze hoort er gewoon bij alsof het zo heeft moeten zijn,het scheelt mischien dat ik nog in de kleine kinderen zat,ik had alles nog liggen van haar zusje die toen 1,5 was.Anders had ik het niet geweten wat ik gedaan had.

  • Jolanda

    Anonymous

    Hallo allemaal,

    Wat heerlijk om -eindelijk- wat “positieve” verhalen over abortus te lezen! Ik struinde al verschillende keren internet af maar had deze site nog niet gevonden (alleen maar verhalen van vrouwen boven de 40 die zwanger willen worden) en nu kan ik eindelijk mijn verhaal kwijt!

    Wij hebben een heerlijk gezin met drie kinderen (12, 11 en 7). Afgelopen september is mijn man gesteriliseerd. Hij had al jaren de verwijzing liggen maar het kwam er niet van. Nu moest hij toch naar het ziekenhuis voor zijn knie dus maar meteen op één dag ook de intake voor de sterilisatie. Eind oktober kon de controle plaatsvinden en waren er geen levende zaadcellen meer aanwezig. Op zijn vraag of deze controle nog een keer moest plaatsvinden was het antwoord van het ziekenhuis: “Nee meneer; als er geen levende cellen meer gevonden zijn is alles in orde.”

    Groot was de schrik toen ik (41) eind maart maar niet ongesteld werd… Er vielen wat dingen op zijn plaats: die afscheiding van twee weken terug; was dat innestelingsbloeding? En die zere borsten? Zwanger? Volgens manlief kon dat echt niet maar om me gerust te stellen moest ik dan maar een test doen. Meteen de volgende dag naar de winkel en snel testen; dan kon ik de huisarts nog bellen voor een afspraak de volgende dag. Dat was schrikken: zwanger!!! En precies zoals ik gedacht had; volgens de digitale clear-blue: 2-3 weken (ik ben tegenwoorden om de 3 1/2 week ongesteld; word toch een dagje ouder…).

    Dat is schrikken! Ik moest huilen, lachen en was vooral heel verdrietig omdat je normaal zo blij bent als je een positieve test hebt en dat was ik nu helemaal niet!

    Ik zal het wat korter houden; ik kan er een boek over schrijven maar goed: de huisarts gebeld; volgende dag samen heen (met man die ook erg geschrokken was). Bij een op de 5500 mannen komt “rekanalisatie” voor: het spontaan herstellen van (een gedeelte) de ingreep. 5 Dagen bedenktijd (daar moest ik erg om huilen; we hadden toch al duidelijk gekozen dat we hier “klaar” mee waren?). Meteen het plaatselijke ziekenhuis (waar de sterilisatie plaats heeft gevonden: zij reageerden ook geschokt) gebeld en gelukkig kon ik daar na vijf dagen terecht. Een geweldige gyneacoloog (“U hoeft zich niet schuldig te voelen: U heeft er toch alles aan gedaan om niet zwanger te worden?”) en de echo viel gelukkig erg mee: we zagen een vruchtzakje. Het was tenslotte nog maar vijf weken (vanaf de laatste menstuatie). Ik was erg bang voor de echo maar we waren er gelukkig heel vlot bij (ik zou het nog moeilijker vinden als er een klein mensje rond zou zwemmen).

    Een dag later moest ik 's avonds een pil nemen waardoor het vruchtje af zou sterven en op de dag zelf een pil om de baarmoedermond open te laten gaan en twee pillen om de boel te verdoven. Mijn man mocht naast me zitten en mijn hand vasthouden. De ingreep was toch wel pijnlijk; ik kreeg nog een extra prik in mijn baarmoeder maar duurde ongeveer 10 minuten. Ook de assistentes reageerden geschokt op mijn verhaal en waren een grote steun. Tijdens de controle-echo meteen na de ingreep dacht de gyneacoloog ook nog een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te zien; dat was even een domper dus ik moest nog dezelfde dag en twee dagen erna bloed prikken om te kijken of mijn zwangerschapshormonen wel gingen dalen. Dat was gelukkig zo. Een week later moest ik terug voor controle en volgende week (na 4 weken) nog een keer. De nieuwe sterilisatiemethode voor vrouwen (veertjes in je eileiders waardoor ze dicht groeien) lijkt me helemaal geweldig dus daar gaan we meteen een afspraak voor maken. Mijn man heeft ook al weer een afspraak gemaakt om opnieuw gesteriliseerd te worden; we gaan nu allebei om alles uit te sluiten: dit wil ik nooit meer meemaken!

    Hoi, wat vind ik het fijn om dit te lezen! Voor jullie al zoveel jaar geleden, voor mij nog heel vers, maar pcies dezelfde situatie en pcies hetzelfde gevoel. Wij zijn een samengesteld gezin met 4 kids in de leeftijden van 20 tot 8 en mijn man was 6 jaar geleden gesteriliseerd. De schrik en paniek was hier dus ook erg groot. Ook ik was gelukkig nog maar 5 weken zwanger en had ook geen bedenktijd voor de curretage. Een grote opluchting had eerst de overhand, maar het verdriet en de twijfel of ik de goede keuze heb gemaakt slaan nu toch ook wel toe. Verstandelijk is het de beste keuze geweest, maar voor mij is het wel zwaar en dat had ik niet verwacht. 

    Maar ik ben heel blij en opgelucht om tussen alle verhalen die ik lees ook dit te lezen, want het is pcies wat wij hebben meegemaakt. Hoe is het nu na zoveel jaar met jullie?