onvruchtbaar na abortus ?

  • Happy80

    Hallo,

    Afgelopen mei heb ik een abortus gehad. Ik was nog maar net 6 weken zwanger en had de keus tussen pillen of een curretage. Ik wist er niet veel van en heb voor de curretage gekozen. De ingreep stelde niet veel voor. Mijn eerste menstruatie was daarna weer redelijk normaal. Im bleef wel steeds tussen de eisprong en de menstruatie bloed verliezen. Dat had ik nog nooit eerder gehad, maar volgens de artsen was alles normaal. In augustus werd ik weer zwanger ditmaal zeer gewenst door mijn vriend en mij. Deze zwangerschap eindigde in een miskraam na 5 weken. Dit keer was ik heel erg verdrietig, nu ook weer van de abortus. Ik heb begeleiding gezocht en het gaat nu wel weer met me. Alleen ben ik zo bang dat er iets is beschadigd in mijn baarmoeder door die abortus en dat ik nu nooit meer kinderen kan krijgen.

    Een miskraam komt vaak voor, maar nu zo na die abortus kan het ook zijn dat er echt iets mis is ? Zit het in mijn hoofd of is er echt iets mis ? Op de echo ziet alles er goed uit zegt de gyn, maar toch….

    Ellen

  • jasmijn80

    Als de gyn zegt dat alles er op de echo goed uitziet, dan denk ik dat je daar wel vanuit mag gaan hoor. Een miskraam komt wel vaker voor, helaas. :(

    Hier op het prikbord is ook een vrouw die na een abortus een miskraam heeft gehad en die daarna nog wel kinderen kreeg. Misschien wil zij reageren op je bericht? Kan me voorstellen dat zulke verhalen wel weer moed geven…

  • Mar 2

    Hi Ellen/Jackie,

    Die vrouw ben ik ;-)

    Het lijkt wel of ik hele stukken van mijn verhaal teruglees. Gelukkig had ik niet te maken met medicijngebruik en als 30 op je leeftijd slaat, was ik ook iets jonger, maar in februari een abortus, binnen het jaar erna helemaal gepland zwanger willen worden, zwanger raken en vervolgens een miskraam en weer een currettage, ongeveer een jaar na het einde van mijn nulde zwangerschap. Je kunt van minder van slag raken. We zijn doorgegaan, geen keus immers en twee jaar later hadden we een heus, heel, gezond kind in onze armen - en anderhalf jaar later weer een!

    (had niet zo snel gehoeven - vrijen voor een kind is nu eenmaal fantastisch - maar ik was verdorie meteen weer zwanger).

    Het herstelvermogen van ‘ons-vrouwen’ is echt groot:

    Een paar jaar geleden hoorde ik bij een gynaecologisch onderzoek dat m'n baarmoeder veel te klein was om kinderen te voldragen :o

    Thuisbevallen had al helemaal niet gekund moeten hebben. Dus wel. De eerste moest in het ziekenhuis geboren worden (een vreselijke ervaring), want een maand lang weeenremmer gehad, maar de andere twee zijn voorbeeldig thuis geboren. Gewoon na een week of 39, koppie het eerst naar buiten, keurig van gewicht en kerngezond. De laatste alweer bijna twintig jaar geleden.

    Bij de zeven miljoen vragen die ik me over mijn abortus heb gesteld heb ik er nooit een gehad over of ik nu niet meer zwanger zou worden - ik wist immers heel zeker dat we een vruchtbaar paar waren, dat m'n lijf alles in huis leek te hebben voor in elk geval een conceptie en innesteling. Niet onbelangrijk. Misschien kan je iets met die gedachte?

    Ik hoop dat je je snel zekerder gaat voelen over je lichaam - en dat je relaxed met je kinderwens om kan gaan, want zwanger-raken mixt vaak slecht met obsessie erop. Maar wel heerlijk dat je dit zo samen met je partner kunt doorlopen!

    Dat je emoties over de ab. aan de haal gaan met je, meid, my 2 cents….weg gaat het niet, je kan niet alles wegsnijden uit je leven, en dat hoeft ook niet, maar het gaat over.

    Sterkte, en dat je snel zwanger mag raken!

    Mar

  • Blondi_@live.nl

    Wat vervelend voor je!

    Ik heb precies hetzelfde en ben ook bang dat er bij mij iets beschadigt is.

    Ik was 5 weken zwanger, heb een abortus gedaan met de abortuspil.

    Bij mij is dit gelukkig allemaal goed gelopen, en week gebloed na 3 weken op controle en alles zag er goed uit.

    Nu 2 weken geleden een miskraam gehad ik was 3 weken zwanger.

    Ik bloede 4 dagen, toen een week niet, en nu weer een week wel.

    De dokter zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken en dat er waarschijnlijk ‘prut’ uit m'n lichaam moet.

    Ik ben voorderest niet veel ongesteld, en voel me niet ziek.

    Ik hoop dat je in de toekomst gewoon kinderen kunt krijgen, en niet weer die ellendige miskraam hoeft mee te maken!

    Sterkte,

  • Suzanne

    De kans dat je na een abortus onvruchtbaar wordt is héél erg klein en na een abortus pil is die kans nog veel kleiner.

    Ongeveer 1 op de 10 zwangerschappen eindigt in een miskraam, en waarschijnlijk ligt dat getal nog hoger omdat bij een vroege miskraam veel vrouwen niet eens wisten dat ze zwanger waren en denken dat ze een wat zwaardere menstruatie hebben.

    Het is dus helemaal niet raar dat elke vrouw die kinderen wil/krijgt ooit te maken krijgt met een miskraam en is dus eigenlijk redelijk normaal.

    Pas als je een aantal miskramen wachter elkaar krijgt (meer dan 4 of zo) dan zou je eens een afspraak met je gyn kunnen maken om te zien wat de oorzaak hiervan is.

    Helaas legt een miskraam na een abortus veel nadruk op de die abortus, hoewel die er vrijwel nooit iets mee te maken heeft.

    Daarnaast gaat de vrouw zich dus zorgen maken wat ook weer voor extra stress tijdens het zwanger worden zorgt waardoor zwanger worden vaak moeilijker gaat.

    Geen idee hoe dat psychische aspect precies werk in het verhinderen van een zwangerschap maar het is wel een lastig gegeven.

    Probeer er dus niet te lang bij stil te staan en laat het niet je leven en pogingen tot zwanger worden beheersen, helaas is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan.

    Succes en sterkte.

    Suzanne

  • Mar 2

    Ellen30, destijds vroeg Jasmijn80 me per pb of ik op je oproep wilde reageren. Dat heb ik gedaan.

    Ik ben benieuwd hoe het nu met je is. Heb je wat meer vertrouwen in de toekomst gekregen?

    Mar

  • Happy80

    Hallo Mar,

    Bedankt voor je berichtje, dat helpt me wel. Ik heb het er nog steedsl moeilijk mee vooral omdat ik nu, 2 maanden na de miskraam, nog niet zwanger ben. Terwijl ik steeds snel zwanger was. De gedachte dat het niet meer voor me weggelegd is blijft steeds terugkomen. Ik vind het wel moeilijk om het vertrouwen in mijn lichaam terug te krijgen. Probeer mezelf wel moed in te spreken, maar soms zie ik het niet meer zitten.

    bedankt voor het meeleven

    Ellen

  • chantal

    Hoi Allemaal,

    Ik heb precies hetzelfde gedachten .

    Ik heb abortus moeten ondergaan toen ik een jaar of 16 was .

    We zijn nu jaar bezig om kinderen te krijgen .

    Maar ik heb al 3 x miskraam gehad :(

    De eerste miskraam was op de 5 week , 2de miskraam op 3 week en de laatste is 4 week .

    Maar het lijkt ook dat zwanger raken moeilijker gaat .

  • maloe

    Hallo happy80

    Het is alweer een paar jaar geleden dat je dit bericht geplaatst had. Maar ben echt benieuwd hoe het nu met je gaat ?

    Hoop dat alles uiteindelijk goed is gekomen :)

  • essi

    Op een echo kunnen ze vaak zien of er restweefsels zijn achter gebleven maar om te zien of er verklevingen zijn moeten ze echt een inwendige check doen.

    Als een persoon met verklevingen er tijdig bij is dan is de kans op kinderen krijgen gwn goed hoor! Maar als je te lang wacht of de verklevingen zitten op een bepaalde plek in de baarmoeder (vlgns mij was het helemaal achterin) dan wordt het moeilijker om kinderen te krijgen.

    Hopelijk is er niks aan de hand :)