Vraag over curretage

  • Frederique

    Hallo,

    Ik vroeg me af, is een zuigcurretage (bij een abortus) te vergelijken met een ‘gewone’ curretage, die ze bijv. uit moeten voeren omdat de baarmoeder nog niet schoon is (er weefsel nog in zit)?

    Zo niet, wat is het verschil dan? Ik begreep o.a. in het ziekenhuis dat curretage onder narcose gaat (of ‘moet’) terwijl dat bij een zuigcurretage niet hoeft. Is de pijnbeleving intenser dan ofzo, of de risico's, dat je daarom onder narcose ‘moet’?

    Alvast bedankt.

  • Liesjuh.. bij der vent

    frederique,,,

    denk wel dat het hetzelfde werkt..

    enige wat ik me kan bedenken… is als je in het ziekenhuis een curretage krijgt.. datmeestal al verdrietig genoeg is (omdat DAAR meestal ?? mislukte WEL gewenste zwangerschappen voorkomen) misschien geven ze je in het ziekenhuis een roesje ? dan ben je ff weg.. en kunnen zij nauwkeuriger werken.. omdat ????

    in klinieken kun je kiezen uit een roesje of plaatselijke verdoving… afhankelijk van wat je zelf wilt..( en denk dat de duur van de wangerschap er ook wel wat mee te maken heeft)

    geduld…. dr. Joeri weet vast raad.. hahaha

    ik hbe i.i.g geen flauw idee :)

    groetjes

  • Joeri

    Hoi Frederique,

    bij een “gewone” curettage wordt gebruik gemaakt van metalen curettes. Een soort scherpe lepeltjes zonder bodem (dus alleen een scherpe rand)

    Bij een zuigcurettage wordt met een stompe zuigbuis het slijmvlies weggezogen.

    Bij een curettage met een curette zou ik een volledige narcose beter vinden.

    Een zuigcurettage kan met alleen plaatselijke verdoving, maar wordt tegenwoordig in de meeste klinieken ook met narcose of een roesje aangeboden.

    In ziekenhuizen wordt vrijwel altijd narcose gegeven want die anaesthesisten moeten toch ook leven.

    duidelijk ?

    Joeri

  • Mandy Diepstraten

    Hi mijn naam is mandy en ben ook zwanger .nu heb ik een afspraak gemaakt en over 6 dagen is het.

    Ze halen het weg met curretage,nu krijg ik ook een volledige verdoving maar mijn vraag is hierbij of ze dan ook de baarmoeder eerst moeten verdoven en ontsmetten net als bij een normale curretage met plaatselijke verdoving . alvast bedankt