Risico's zuigcurettage? - Vraag voor de dokter

  • Liesbeth

    Ik heb van een vriendin gehoord dat het syndroom van Asherman een mogelijke complicatie is na een abortus. Klopt dit? en zo ja hoe vaak komt het voor? Als ik zoek op sites over abortus (casa, stisan etc) wordt het nergens genoemd. De informatie die ik wel kan vinden is vaak tegenstrijdig. Als ik het op fora tegenkom dan gaat het uitsluitend om vrouwen die een miskraam hebben gehad.

  • 'dokter John'

    Beste Liesbeth. Dit syndroom speelt eigenlijk geen rol meer bij de zuigcurettages. Ik heb de vakliteratuur van de laatste twintig jaar er op nagekeken.

  • Liesbeth

    Ontzettend bedankt voor de reactie en voor het opzoeken :-) Dit is de eerste keer dat ik ik een bericht plaats op dit forum maar ik heb de laatste tijd erg veel gehad aan de berichten van anderen en van uwzelf.

    Nogmaals dank!

  • ellen

    Beste dokter

    Ik heb 8 dagen geleden een zuigcurettage moeten ondergaan door een miskraam van ongeveer 7 weken.Mijn vraag is,wanneer ik terug kan proberen voor een baby?Mijn kinderwens is supergroot.En hoeveel kans heb ik op een 2de miskraam?Ze zeggen minder dan u eerste zwangerschap.Klopt dat?Ik wil dat niet meer meemaken.

    Alvast bedankt groetjes ellen

  • Suzanne

    Wanneer er 2 weken na de abortus voorbij zijn en je zeker weet dat je niet meer vloeit, mag je weer sex hebben, in principe zou je ook weer zwanger moeten kunnen worden maar persoonlijk zou ik 1 normale menstruatie afwachten.

    Verder zorgt de curretage normaalgesproken (als er geen compilcaties waren) niet voor een verhoogd risico op een miskraam bij een volgende zwangerschap.

    Hoe je lichaam zelf het wel of niet laten slagen van een zwangerschap omgaat is niet te zeggen.

    Je hebt bij elke zwangerschap ne zoveel kans dat het misgaat helaas, maar als je lichaam gezond is en er geen medische reden is dat je vaker een miskraam zou krijgen is de kans dat de zwangerschap goed verloopt groter dan dat je een miskraam krijgt.

    Helaas kunnen we niet zomaar “besluiten” dat een zwangerschap goed loopt, ik hoop voor je dat je een volgende zwangerschap gewoon uit mag dragen.

    Suzanne

  • alex

    Bij mij is het syndroom van Asherman geconstateerd als gevolg van een curretage. Over 4 weken volgt een hysteroscopie daarna plaatsen ze een spiraal, kan het kwaad/ verergeren als ik zo lang moet wachten? Het bloed kan nl nu niet weg als ik ongesteld moet worden. Wat zijn de kansen op een zwangerschap hierna als het spiraaltje eruit wordt gehaald? En hoe groot zijn de kansen dat het steeds terug komt?

  • herkenning

    Alex, wat erg dat je toch Asherman hebt gekregen.

    Blijkt dat de informatie van Dokter John toch niet klopt.

    Volgens zijn zoektocht door 20 jaar vakliteratuur bestond het niet… (zie eerdere bericht in deze item)

    terwijl ik het zelf kan vinden op internet.

    Hoe kan dat nou!

  • M..

    Hoi Liesbeth,

    Ook ik kon Asherman zo vinden op het internet. Bij het lezen van je bericht kwam het al in me op dat ik mogelijk ook deze aandoening heb. Ik weet dat je onvruchtbaar kán raken na zuigcurretage. Had het allemaal al eens gehoord, maar nooit gedacht dat mij dat zou overkomen. Ik heb net even gekeken op internet en ja alles wat ik las over Asherman herkende ik. De bruinige afscheiding… en ik ben na de abortus echt heel erg vaak zwanger geraakt. Maar het ging steeds mis op het zelfde moment. Namelijk in de tijd van de innesteling. Ra ra ra hoe kan dat nou?

    Vroege zwangerschap af laten breken, vruchtje was nog erg klein. Daarom is de curretage 2 x uitgevoerd. Nou de rest laat zich raden.

    Eerst veel verdriet en boosheid. Jaren later wilden mijn huidige man en ik nog een kind samen. Dit lukte dus niet. Ik begreep niet waarom, ik dacht dat het nog wel zou komen. En ja het kwam ook, maar ging steeds mis. Ik ben weleens naar de dokter geweest, maar om te weten waar de oorzaak lag moest ik naar het ziekenhuis. Ook daar ben ik geweest, maar toen zat mijn leeftijd in de weg, we zijn niet verder gekomen dan een gesprek. Kon nog wel naar een ander ziekenhuis, maar had zoiets van: Laat maar. Niemand heeft ooit Asherman genoemd.

    Gigantisch balen hé. Ik heb er vrede mee, heb 3 kinderen. Een 4de zat er helaas niet in, het heeft zo moeten zijn. Nu, zou ik niet zwanger meer willen worden, al zou het kunnen. Ik slik de pil (wat niet bevalt) moet dus nog iets anders verzinnen, maar als ik Asherman heb, komt er sowieso toch niks meer.

    Wat ik niet weet, is of ze er iets aan kunnen doen, Alex. Ik hoop het uiteraard voor je.

    In elk geval, is het zo dat je dit dus wel zeker kunt oplopen na een abortus. De kans is wel klein, ik heb dus pech gehad.

    Sterkte!

  • Marianne

    Na een miskraam loop je dan toch hetzelfde risico? Als het vruchtje dood is, maar er volgt geen miskraam (missing abortion), dan wordt er toch ook zuigcurrettage gedaan? Het heeft dan niet alleen met abortus te maken.

    Er is mij nooit verteld over het risico op dit syndroom

  • M..

    Klopt, zuigcurettage is zuigcurettage. Nee natuurlijk vertellen ze je dat niet. Mij werd ook niks verteld. Tja en onvruchtbaar na een abortus omdat de 4de niet mocht komen, is toch niet erg als je dan niet meer zwanger kunt raken (of blijven)? Dus wel. Want je weet toch ook niet hoe het allemaal loopt. Mijn huwelijk hield op met bestaan en mijn huidige man en ik hadden graag een kind gewild samen.

    Maar Ashermann komt zelden voor (zeggen ze) dus relax…;) het komt wel goed.