abortus ja of nee

  • pleun

    Hallo allemaal,

    Gisteren morgen ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben. Ben vier dagen over tijd. Het krijgen van kinderen is in mijn leven heel belangrijk sterker nog ik wil niets liever. Alleen nu komt het ons nog niet echt uit. We wonen nog niet samen, ik woon in een klein appartement en mijn vriend studeert nog.

    Mijn vriend steunt me maar wil absoluut een abortus…. Ik twijfel heel erg. Ben het met zijn standpunt eens maar ik ben zo bang dat ik hierna nooit meer zwanger kan worden en dat ik mijn hele leven kinderloos zal blijven. Ook speelt mijn leeftijd (27) hierbij een grote rol.

    Is het egoistisch om het kind nu weg te laten halen? Ik voel me zo vreemd…

    Zijn er meer mensen met ervaringen of tips.

    Mijn vriend ziet dit nog niet echt als een abortus, omdat het een overtijdbehandeling zal worden. Wat zijn de verschillen? En maakt het dat minder erg?

  • miss

    Kan je geen hulp bieden in je beslissing,wil je alleen zeggen dat het voor mij heel veel uitmaakte de overtijdbehandeling.Heb meteen een afspraak gemaakt toen ik positief testte omdat ik het niet als kindje wilde zien,het is dan een klein ‘'iets’',ze hebben het ook aan me laten zien.Als ik bij een echo een vormpje van een kindje zou zien,hoe klein ook,zou ik het niet hebben gekund.

  • Tamara

    Ten eerste een kind krijgen of weglaten halen is in mijn ogen beiden een keuze die je voor jezelf maakt, en dus een egoistische keuze als je het zo wilt noemen. Je krijgt een kind louter voor jezelf en voor je eigen plezier, niet voor een ander en of dat kind het leuk vind om in deze wereld te komen, dat weet je niet van tevoren. Ik vind het kiezen voor een kind, en dus voor leven, niet per se nobel en de beste keuze. Ik vind het net zo bijzonder als je er niet voor kiest om een zwangerschap niet voort te zetten. Zo kijken alleen zeer weinig mensen er tegenaan.

    Wat ik belangrijk vind om te benadrukken, is dat er nu geen sprake is van een kind in je buik. Ik wil het ook niet bagataliseren, niet minder bijzonder maken dan het is, het is natuurlijk het begin van….. Maar dat is het nu nog niet, het is waarschijnlijk nog niet eens een embryo. Ik spreek dan ook niet over ‘een kind’ laten weghalen. Je onderbreekt een proces.

    Wat betreft jouw angst dat je hierna nooit meer een kind zou kunnen krijgen, dat is denk ik meer je emotie dan een realistische angst. Je ben niet te oud, van een abortus wordt je niet onvruchtbaar en je weet nu niet of het voor jou heel moeilijk is om zwanger te raken. Ik neem aan dat dit per ongeluk is gebeurd, dat je niet bewust ermee bezig was. Het zijn dus dingen die je allemaal niet kunt weten, dus lastig om daarop je keuze te baseren.

    Wat voor jou denk ik de keuze heel moeilijk maakt, is dat je wel sterk een kinderwens hebt. Alleen de situatie is nu niet optimaal, het is misschien ook wel heel erg zonde als je jouw leven nu zo extreem onder druk gaat zetten. Moet je nu gaan samenwonen, omdat je zwanger bent? Je toekomstplannen op zijn kop zetten, en de financien? Niet echt handig als je nog niet bent afgestudeerd (je vriend dan). Voor mij waren dit allemaal doorslaggevende redenen, de gedachte dat ik in die omstandigheden een kind moest krijgen deed mij helemaal in paniek raken. Dat ik de situatie dan met hangen en wurgen zo moest draaien, dat er wel een kind kon komen deed mijn hart geen vreugde sprongen maken. Als een kindje er eenmaal is, zit je natuurlijk even op een wolkje. Maar na een jaartje zal de realiteit je hard om de oren slaan. Ik wil een goed leven hebben, en niet ieder dubbeltje om hoeven draaien. En ik wil een partner die achter me staat, die het ook graag wil. En ik wil blij worden van een positieve test, niet in paniek raken. Dit waren dus voor mij redenen om te zeggen: dit kan helaas niet. Wat de toekomst me gaat brengen zie ik dan wel weer, maar dit kan en wil ik niet. Zo waren mijn gedachten dus (een maadn geleden).

    Dat je vriend het niet ziet als een abortus is wel een beetje flauw! Want een zwangerschap afbreken is altijd een abortus, de methoden zijn ook hetzelfde. Het verschil is dat als je niet langer dan 16 dagen overtijd bent, dat je dan niet die verplichte 5 dagen bedenktijd hebt. Dat is het enige verschil, niets meer en niets minder. Ze noemen het dan een ‘overtijdsbehandeling’, dan valt het niet onder de abortuswet (waar die 5 dagen bedenktijd in zijn opgenomen), maar je krijgt een zuigcurretage of een abortuspil (kun je zelf kiezen) en dit zijn beiden abortusmethoden.

    Hoe je je keuze moet maken, kan niemand je vertellen. Ik heb er zelf geen bezwaar tegen om een zwangerschap af te breken, ik heb daar geen schuldgevoelens over. En nogmaals, ik dacht niet in termen van ‘kindje laten weghalen’. Ik moet wel zeggen dat ik het weer niet had gedaan, als mijn zwangerschap al verder gevorderd was. Ik was zelfs al te vroeg voor een curretage, maar zou ik er een maadn later pas achtergekomen zijn dan had ik het een ander verhaal gevonden.

    Dus dat kan ik je wel als tip meegeven, je moet de zaken goed overwegen. En praat met je vriend, alleen de mededeling dat hij absoluut een abortus wilt is niet genoeg. Jij zit ermee, dus wat jij voelt mag hij echt wel meenemen in zijn gedachten. Maar wacht niet te lang met beslissen, een zwangerschap ontwikkelt zich als een tierelier. En voor je het weet zit er wel al een kloppend hartje daarbinnen, dat maakt de zaken denk ik wel steeds moeilijker. En al die hormomen help ook niet echt…..

    Sterkte met je beslissing! Als je wat wilt weten, vraag gerust.

    Oh ja, als je belist tot een abortus, probeer zorgvuldig de kliniek te kiezen. Dat is wel belangrijk, dat je met goed personeel en artsen te maken hebt. En neem je vriend mee! Laat hem ook meekijken met de echo enzo, dan dringt het ook bij hem een beetje door. Voor een man blijft het een onwerkelijk en abstract iets.

  • eentje

    Hallo pleun en een reactie op tamara

    Ik wilde even regageren op tamara haar berichtje.Maar eerst aandacht voor jou.Vreselijk dat je een keuze moet maken,het is een moeilijke beslissing,maar denk er goed over na.Volg je hart en je gevoel doe wat jij wilt en wat jou het beste lijkt voor de toekomst.Verder even op dat berichtje van tamara,hoe lang je ook zwanger bent het is een levent wezentje het groeit en is afhankelijk van jou!!Oke het is nog niet echt een ‘'mensje’' maar het leeft en vertouwt erop dat je een goede beslissing maakt voor het kindje,jezelf en de omgeving.Tamara het is geen aanval,maar jij spreekt over het afbreken van een proces???Sorry iedereen heeft z'n eigen mening en gedachten hierover en dat is prima,maar voor mijn gevoel komt je het is nog geen kindje erg bot en gevoelloos over.Wat je misschien helemaal niet zo bedoelt.Pleun denk er goed over na,praat er met je vriend,ouder,zus,broer en omgeving over.Je hebt nog even de tijd om er over na te denken en over te praten benut deze tijd.Heel veel sterkte en wat je ook beslist volg je hart en gevoel dan zit je negen van de tien keer op de juiste pad.

    liefs eentje

  • Tamara

    Sorry hoor, maar dit is dus precies wat me altijd zo ontzettend kwaad maakt! Ik geef nog heel netjes aan dat ik het niet wil bagataliseren, dat het zeker niet minder bijzonder is, dat het vanaf dag 1 het begin is van leven. Maar goed, daar las je maar even overheen voor het gemak. Nee ik vind het niet bot en gevoelloos om nu te zeggen: je hebt geen kind in je buik. Dat is gewoon zo, klaar uit. Zo denk ik erover. Ik irriteer me enorm aan de mensen die gelijk er een heel kind bij fanataseren, met handjes en voetjes en alles erop en eraan. Vooral die anti abortus types maken er een compleet kind van bij 3 weken zwangerschap, terwijl er dan nog niet eens een hartje klopt. Maar goed, er zullen altijd wel mensen zijn die zich te emotioneel en gevoelig opstellen en niet kunnen relativeren. Ik zie het zeker als het afbreken van een proces, een proces dat zwangerschap heet. In het begin is het een vruchtje, nog niet eens een emrbyo, laat staan een foetus. En ik kan daar met de beste wil van de wereld niet direct een kind van maken, als dat er nog niet is. Er moet namelijk nog een heel belangrijk ding gebeuren, het moet nog ontwikkelen, het moet nog groeien, het duurt nog een hele tijd voordat je kunt beginnen met spreken van een kind. Als het direct al een kind is, dan zijn die negen maanden ook overbodig. Maar dat zijn ze dus niet, het proces van groei is wat het verschil maakt tussen een vruchtje, een vruchtje in een dooierzakje en een kind. En dat proces kun je stopzetten, hoe eerder je dat doet hoe minder je kunt spreken van een ‘kind’.

    Dus dat er nu iets in iemands buik zit wat begrippen kent als ‘vertrouwen op’ zoals jij dat omschrijft, dat is alleen iets wat wij volwassenen er van willen maken. Wij zijn degenen die betekenis geven en er van alles bij fantaseren. Het lijkt me belangrijk dat ergens tussen alle emoties ook wel wat nuchterheid en realisme mag bestaan, zodat er beter een keuze gemaakt kan worden.

  • pleun

    Bedankt voor de reacties. Geeft me weer wat meer hoop.

    De enige reden waarom wij over abortus nadenken is omdat het nog in een vroeg stadium is. Ik sluit me wat dat betreft dus bij Tamara aan. Ik ervaar het nog helemaal niet als een kind. Als ik langer zwanger zou zijn en er al een hartje zou kloppen dan zou ik echt geen abortus willen, daar zou ik zelf nooit overheen komen. Omdat het nu nog een klompje met cellen is maakt het een keuze mogelijk, weet niet of dat juist is…maar ik voel er nog niets bij.

    Wat bij mijn overweging ook een rol speelt is de feestjes die ik de afgelopen tijd heb gehad. Ik heb nogal wat alcohol tot me genomen, en als ik geweten had dat ik zwanger zou zijn had ik dat natuurlijk nooit gedaan. Daarom ben ik ook bang dat er iets mis is met het kindje. Kan iemand me daar meer over vertellen?

    Ik ben alleen bang dat als ik over 2/3 jaar (dit hebben mijn vriend en ik besloten; dab hebben we een huis en financiele zekerheid hebben) we graag een kindje willen en het dan niet zal lukken.. dan ben ik ongeveer 30. Dit beangstigd me en zal me dit nooit kunnen vergeven.

    Ik baal hier zo van ben de hele dag al aan het huilen.

  • Els

    hallo Pleun,

    Naar aanleiding van je laatste toevoeging over drankgebruik geeft mij reden om zeker te zeggen, afbreken.

    Heb al te veel kinderen gezien die door overmatig drankgebruik, soms alleen van de vader, maar ook van beiden dat er allerlei problemen kunnen komen in de geestelijke ontwikkeling van het kind.

    En dertig jaar is heus nog niet te laat om kinderen te krijgen.

    Mijn moeder was 31 toen ze trouwde en er kwamen er nog 8,(wel 60 jaar geleden)

    maar toch.

    Sterkte met je beslissing en je volgende zwangerschap

  • Rachel

    Hey Pleun,

    Zoals ik lees zit je in een lastig pakket. Hierbij wil ik dan ook graag bovenop alle anderen mijn mening geven. Ik ben 19 jaar en heb een jaar geleden een abortus ondergaan. Ik was zoals je zegt nog in de beginnende fase (hartje klopte nog niet etc). Maar ik heb die keus wel gemaakt en tot nu toe is dat voor mij een keuze geweest waar ik veel spijt van heb. Tamara kan hier heel mooi benoemen dat het alleen maar gaat om een vruchtje. Een mens in ontwikkeling noem ik het. Hoe klein of groot het ook mag zijn, het is en blijft een mensje. En over 40 weken kan jij een kleintje in je handen houden.

    Ik heb trouwens wel een kind. Was er toen ook totaal niet klaar voor maar ik moet zeggen dat ik me prima red, zelfs als alleenstaande moeder. Het belangrijkste is dat je steun hebt van je ouders, familie en vrienden. Wat betreft dat alcohol, ik had dat ook met mijn eerste en met hem is er geestelijk helemaal niets mis. Als je er tenminste wel nu mee stopt. Als je ermee doorgaat is het logisch dat het kind geestelijke schade oploopt.

    Ik hoop voor je dat je de juiste beslissing kan maken. Maar ik wens het je absoluut niet toe om met de gedachte van een abortus te leven. Het was het vreselijkste wat ik ooit heb ondergaan, ik vergeet nooit meer het walgelijke geschraap en gezuig van dat ding die mijn kindje eruit heeft gezogen.

    Jij en je kind bent het tegen de rest, iedereen mag een mening hebben maar ga vooral op je eigen gevoel af.

    Veel sterkte.

  • Tamara

    Ik wist van tevoren al dat als ik mijn gevoelens en ideeen hierover zou opschrijven, ik tegenreacties zou krijgen. Ben dan ook wel blij dat degene om wie het gaat in dit topic, Pleun, wel begrijpt wat ik bedoel en het ook zo voelt. Ik denk dat het nooit 100% uit te leggen is voor mensen die vanaf de bevruchting helemaal in het kindjes-wezen en kleine mensje termen denken. Maar ‘klompje cellen’, wat het ook wel is, vond ik het ook weer niet. Op de echo was er amper iets te zien de eerste afspraak, maar toen we eindelijk een zwart stipje zagen dacht ik wel: wow, daar zit gewoon echt wat! Dat was toch wel een bijzonder gevoel, zonder dat ik er verdrietig van werd ofzo. Dat is dus die nuchterheid, dat ik me niet laat meeslepen in gedachten en fantasieen.

    Dat je hebt gefeest en gedronken is zeker een aspect om mee te nemen in je overweging, aan de andere kant leeft het vruchtje nu nog waarschijnlijk van het dooierzakje. Pas na de innesteling gaat het bloedvaten aanmaken, waarmee het zich gaat voeden direct van jouw lichaam (dat wordt dus later de navelstreng). Dus hoeft het vruchtje er nu nog niet al te veel schade van te hebben ondervonden.

    Ik heb ook nagedacht over de toekomst, wat als je het dan wel wilt en het dan niet lukt? Hoe voel je je dan over je keuze nu? Uiteindelijk heb ik besloten dat het ooit wel willen van een kind geen reden is om een kind te krijgen als het gewoon nog niet gaat (en jouw partner staat er niet achter!). En ik wil niet hoeven zeggen: oh ik red het wel met mijn kind, zelfs alleen. Dat is niet wat ik hoop voor de toekomst: het wel redden. Maar als jij daar niet mee zou zitten, dan is de huidige situatie ook oke om een kind in te krijgen. Maar blijkbaar zie je dat nu niet zo.

    Je kunt nou eenmaal niet in de toekomst kijken, dus dat is lastig als je je daar op vast pint. Je weet gewoon niet of je dan nog wel een kind kunt krijgen, ik zie geen enkele reden waarom het niet zo zou zijn, maar zeker weten doe je het nooit. Dat zou ook geen enkele arts je kunnen garanderen.

    Ik hoop in de toekomst wel een kind te kunnen krijgen, maar mocht het anders lopen dan zal ik me niet stukbijten op het feit dat ik ooit wel zwanger was en toch anders besloot. Ik had en heb goede redenen, en voor mij voelde het op dat moment beter. Ik heb geen spijt, geen seconde. En dat ga ik mezelf ook niet aan praten, nu niet en in de toekomst niet.

    Heb je wel goed met je vriend gesproken? Wat zou hij doen als je niet voor een abortus zou kiezen?

  • eentje

    Hoi Tamara,

    En hier was ik al bang voor.Het is geen aanval op jou en ik heb begrip voor jou mening.En nee ik ben niet anti abortus heb er zelf ook een ondergaan gehad!Het spijt me als je het als een aval hebt opgevat.

    liefs eentje