Voor de tweede keer ongewenst zwanger, HELP

  • eva

    Hoi allemaal,

    Ik heb echt een heel groot probleem. Probeer het even kort te schetsen.

    Twee jaar geleden heb ik een abortus gehad. Ik ben toen ongewenst zwanger geworden, doordat ik de pil een keer uitgekost had. Mijn vriend wilde dit totaal niet. Ik was toen 30 dus en had het best gewild. Maar hij beloofde mij dat hij eraan ging werken. En dus liet ik de abortus toe. IN de hoop dat het wel goed zou komen.

    Ik heb daarna er veel moeite mee gehad. Heb ook bij een psycholoog gelopen om het te verwerken. Het probleem is echter dat hij nog steeds niet wil. Nu ben ik erachter gekomen dat ik opnieuw zwanger ben. Hoe dit heeft kunnen gebeuren is me totaal onduidelijk. Heb de nuvaring toch echt goed gebruikt.

    Ik durf dit aan niemand te vertellen. Ben bang dat mensen straks denken dat ik dit express gedaan heb. Heeft iemand hier ervanring mee?

  • Marianne

    Hallo,

    Ik heb hier verder geen ervaring mee.

    Het valt me wel op dat jij het vorige keer ook wel had gewild. Voor je vriend heb je het toen laten weghalen eigenlijk. Hij wil het nog steeds niet. Je zou sowieso moeten bespreken of hij uberhaupt wel kinderen wil? Zo niet, dan weet je waar je aan toe bent. Ik geloof niet dat je kunt werken aan een kinderwens. Dat wil je of niet of daar ben je aan toe of niet. Ik vind eigenlijk ook niet dat hij niet van je kan verlangen dat je nu voor de 2e keer een abortus laat doen, terwijl hij weet en gezien heeft hoeveel moeite jij er mee hebt gehad.

    Heb je het hem al verteld of nog niet en ben je bang hoe hij gaat reageren?

    Ik zou, zeker omdat je vorige keer er zo'n moeite mee hebt gehad, heel goed nadenken wat je gaat doen. Je bent nu voor 2e keer zwanger en 32, dus je wordt er ook niet jonger op.

    gr,

    Marianne

  • M..

    Hoi Eva,

    Een abortus laten doen omdat je partner dat wil, kun je zelf heel veel last van ondervinden, psychisch. Dat heb je zelf al eens ondervonden. Ook ik heb dat meegemaakt. Heb de zwangerschap onder (zware) druk laten beeindigen. Ik had al 3 kinderen, maar wilde wel graag een 4de. Ik heb het er heel erg zwaar mee gehad. Een ding heb ik me voorgenomen: Eens maar nooit meer. Daarna heb ik (met mijn huidige man) geen kind meer mogen krijgen (zwangerschappen eindigden steeds in vroege miskramen). Was ik ooit nog zwanger geraakt van mijn ex, dan had ik echt nooit meer een abortus laten doen. Mijn ex wist dat ook, heb gezegd: Nooit meer.

    Nu is het jou voor de 2de keer overkomen. En ik raad je aan, om nu eens te kiezen wat jij wilt. Kun jij het aan, om nog een keer een zwangerschap te laten beeindigen, omdat je vriend dat van je vraagt? En daarna dan? Weet je, mijn ex zei me ook dat we het “later” nog zouden bekijken, een nieuwe zwangerschap. Na 2 jaar. Maar na 2 jaar, wilde hij het nog steeds niet. Hij wilde het gewoon helemaal niet meer. Hij heeft me gewoon aan het lijntje gehouden:X.

    Vraag je maar niet af, hoe het heeft kunnen gebeuren. Soms gebeurt dat gewoon. En wat de andere mensen ervan denken, zit daar maar niet over in. Het gaat om jou. Wat wil jij? Laat je niet onder druk zetten, hij mag het niet nog een keer van je vragen (1x is al teveel!).

    Sterkte!

  • eva

    Bedankt voor jullie reacties!

    Ik voel me nu vooral schuldig, omdat ik het zo stom vind dat me dit is overkomen. Leg de schuld bij mezelf neer.

    En ja ik ben heel bang voor de reactie van mijn vriend, durf het hem niet te vertellen. De vorige keer huilde hij alleen maar en was helemaal in paniek. Hij wilde dit absoluut niet! Ik heb de abortus toen mede ondergaan, omdat ik van mening was dat je dit samen moet willen.

    Hij beloofde me toen dat hij er aan ging werken, en dat het misschien het jaar daarna wel zo zou kunnen zijn. Maar hij is nog steeds niet verandert.

    Ik ben gewoon bang dat hij denkt dat ik dit expres heb gedaan, omdat ik al zo vaak over kinderen aan het zeuren ben.

    Ik weet het echt niet!

  • M..

    Hoi Eva,

    Vergeet die schuldgevoelens nou maar, het kan gewoon gebeuren. Sommige raken zwanger door de pil heen, of ondanks het spiraaltje, of het condoom scheurde, of zelfs na sterilisatie. Of zoals ik, kon heel moeilijk zwanger raken, man met slecht zaad en zelf een afgesloten eileider. Dat slechte zaad was nog het grootste probleem. Was in jaren niet “zomaar” zwanger geraakt, want die kans was bijna nihil. Maar zeg nooit, nooit.

    De nuvaring heb ik ook een periode gebruikt. Ik was toen al wel met mijn huidige man, ik ben ook in die periode zwanger geraakt, ging wel mis. We woonden toen nog niet samen, maar ik had het kind zeker gehouden. Daarna ook nog verschillende keren (zonder anticonceptie), en ging steeds in het begin al mis. Met mijn huidige man heb ik dus geen kinderen gekregen.

    Ik snap wel dat je het niet durft te vertellen, maar jullie zijn volwassen mensen. Je kunt het hem toch gewoon vertellen? Uitleggen dat je destijds voor hém gekozen hebt, en dat jij er niks aan kunt doen dat je nu wéér zwanger bent. Want je zou toch nooit vrijwillig kiezen om wéér door zo'n moeiilijke periode te gaan?

    Je vriend is niet verandert, maar zal dat ooit wel gebeuren? Misschien wil hij gewoon nooit kinderen, maar denkt hij steeds dat het nog wel komt, die kinderwens. Dan is de vraag, wat wil jij zelf? En als je nu opnieuw kiest voor zijn wens, zul je het hem dan nooit kwalijk gaan nemen?

    Heb je trouwens enig idee waarom hij het niet wil?

  • eva

    Hoi M,

    Bedankt voor je reactie. Zo dat is ook niet niets wat jij hebt meegemaakt. Ik weet ook wel dat ik er niets aan kan doen, maar de vorige keer deed hij net of zijn wereld verging. Dus ik durf het gewoon niet, ik denk ook dat ik even de tijd voor mezelf moet nemen om eraan te wennen en eens goed na te denken wat ik nu eigenlijk wil. ipv me meteen in andermans emoties mee te gaan.

    Maar ben echt bang ook voor wat mensen om me heen zeggen.

    Als ik voor het kindje kies (en dus ook voor mezelf) zal het moeilijk worden. Maar nog eens een abortus …..pff dat gaat heel hard aankomen Vooral omdat ik gezien mijn leeftijd de verantwoordelijkheid moet nemen.

    Na mijn vorige abortus (waarin ik meer anderen heb geholpen, omdat ze zo geschrokken waren) heb ik me daarna heel boos en verdrietig en zeker ook onbegrepen gevoeld. Ook had ik een hele tijd lang een woede naar mijn vriend toe. Ik was zo boos, omdat hij er niets om gaf. Zo zei hij het ook letterlijk. Ververelend voor je maar het doet me zo weinig. Ik heb toen met een psycholoog gepraat over wat ik nu eigenlijk wil en ben erachter gekomen dat ik vooral voor hem gekozen heb. Ook is alles toen in heel sneltempo gegaan. Net een snelle boze droom.

    Maar ik heb ook altijd een ideaal plaatje in mijn hoofd gehad. Wilde graag trouwen en dan samen kinderen. Zo gaat het er nu niet uitzien.

    Ben nu vooral heel bang voor wat er komen gaat. Anderzijds voelt het heel speciaal om een leventje in me te hebben.

  • eva

    sorry vergat helemaal antwoord te geven op je vraag. Ik weet wel waarom hij het niet wil. Uiteindelijk zegt hij wel kinderen te willen, maar hij vind dat hij er nog niet klaar voor is. Hij heeft altijd veel moeite gehad met vastigheid en binden. Ik vraag me dan ook echt af of hij ook ooit gaat zeggen nu ben ik er klaar voor, we gaan ervoor. Dit vindt hij waarschijnlijk veel te eng.

    De vorige keer beloofde hij me dat hij eraan ging werken en zei hij misschien wil ik het volgend jaar wel; is inmiddels twee jaar geleden.

    Als ik er nu naar vraag gaat hij meestal zuchten en zegt ie ik weet niet wanneer wel.

    Heel dubbel allemaal dit!

  • M..

    Laat ik voorop stellen dat het gewoon echt het belangrijkste is, dat JIJ een keuze maakt. Niet hij. Maar dat is natuurlijk erg moeilijk, omdat je te maken hebt met een partner die helemaal tegen is. Ik ken het gevoel, en ik kon er niet tegenop destijds. Maar ik veranderde wel, door de boosheid en het verdriet, en het onbegrip van mijn partner. Zo van: Het is nu eenmaal gebeurd en wat zeur je nu nog?

    Ik vind het nogal kinderlijk overkomen dat hij in huilen uitbarstte de vorige keer. Je zegt dat hij deed alsof zijn wereld verging. Oké dat is zijn gevoel, maar het zegt wel veel over hem. Ik heb het gevoel dat hij nog lang niet toe is aan kinderen, en de vraag is of het ooit zover komt. Hij komt niet volwassen over, hij is in wezen nog een kleine jongen. Je kunt het hem ook niet kwalijk nemen want er zit ongetwijfeld iets achter, en hij is zoals hij is. Het is een moeilijke situatie voor je.

    Wat andere mensen denken? Tja dat is toch hún probleem? Als je tot een abortus besluit, en bang bent voor de reacties, dan zou ik het gewoon niet vertellen. Besluit je anders, laat het dan over je heen komen. Iedereen weet het altijd beter, maar als je er zelf voor staat is het toch heel anders. Toen ik de zwangerschap liet afbreken, heb ik het ook tegen bijna niemand verteld. Ik was doodsbang voor de reacties, ik had voor mijn gevoel geen keuze, maar het voelde wel slecht wat ik had gedaan. Ik had toch alles? Een huis, een inkomen, een partner? Maarja zo simpel ligt het gewoon niet. Maar ik worstelde enorm met mijn verdriet en na 4 jaar heb ik het eruit gegooid. Ik heb het aan vriendinnen, collega's en familie verteld. En niemand vond me slecht. Ze begrepen me.

    Als je besluit tot afbreken, wat dan? Ga je het hem ooit vergeven? Maar vergeet vooral niet dat je zelf heel veel verdriet zult hebben, trek je dat nog een keer? Ik heb toch echt het gevoel dat jij zelf dolgraag dit kindje wilt. Veel relaties eindigen evengoed ná een abortus, terwijl de vrouwen daar juist voor kiezen om de relatie te behouden. Zo ging het bij mij ook, en ik was blij dat ik van hem af was, alle liefde was verdwenen door zijn houding. Nu is het alweer een tijd geleden. Ik heb hem vergeven, omdat hij zichzelf niet kan veranderen. Maar ik ben wel blij dat ik bij hem weg ben gegaan, voor mij veel beter.

    Maar hoe dan ook, het is erg moeilijk om er zo voor te staan. Natuurlijk had je anders gewild, dat hij óók graag een kind met je had gewild.

    Hoe ver ben je nu?

  • Anna

    Ik kan alleen maar zeggen dat je je gevoel moet volgen! Wat wil je zelf? Volgens mij weet je dat wel. Ik ben bang dat je er anders echt heel veel spijt van gaat krijgen! Dikke knuffel.

  • Anna

    “Na mijn vorige abortus (waarin ik meer anderen heb geholpen, omdat ze zo geschrokken waren) heb ik me daarna heel boos en verdrietig en zeker ook onbegrepen gevoeld. Ook had ik een hele tijd lang een woede naar mijn vriend toe. Ik was zo boos, omdat hij er niets om gaf. Zo zei hij het ook letterlijk. Ververelend voor je maar het doet me zo weinig. Ik heb toen met een psycholoog gepraat over wat ik nu eigenlijk wil en ben erachter gekomen dat ik vooral voor hem gekozen heb. Ook is alles toen in heel sneltempo gegaan. Net een snelle boze droom.”

    Dit is echt bijna mijn verhaal (zie ook mijn topic). Ik zou een tweede abortus in ieder geval echt nooit meer trekken…. Volg je gevoel! Echt zooo'n dikke knuffel voor jou!