Vandaag abortus gehad

  • Anoniem

    Hallo,

    Vandaag heb ik in de kliniek van Stimezo in Groningen een abortus gehad. Omdat ik weinig over het moment zelf kon vinden op internet qua ervaringen, zou ik het hier graag willen plaatsen. Misschien dat iemand anders er iets aan heeft. En ik vind 't fijn dat ik de ervaring van me af kan schrijven.

    Om 13.45 uur had ik een afspraak en mijn exvriend was mee. We waren ruim op tijd en na ontvangst kreeg ik een mapje met papieren erin, die ik in alle rust in de wachtkamer in kon vullen. De wachtkamer was bij ons leeg, dat vond ik erg prettig. Na ongeveer 10 minuutjes werden we voor een intake gesprek meegenomen naar een klein kamertje grenzend aan de wachtkamer. Daar werden wat persoonlijke gegevens in de computer gezet (naam, adres, woonplaats, arts, zorgverzekering etc. etc.). Dit duurde al met al nog geen 10 minuutjes. Daarna weer in de wachtkamer wachten (nog steeds leeg) en na wederom een 10 minuutjes werden we opgeroepen door dr. Bouman. Hij heeft het één en ander met ons besproken en uitgelegd over de procedure van een zuigcurretage, wilde de achtergrond van het verhaal weten en had vragen over de toekomstige anticonceptie.

    Daarna werden we door hem naar beneden gebracht. Wij waren alleen in de ‘rustkamer’ waar je je om kan kleden en je spulletjes kan laten staan (wanneer er andere vrouwen zijn, mag de man niet mee de rustkamer in ivm privacy). Eventjes naar het toilet, een lang shirt aan, maandverbandje en slip klaar leggen. Ik heb geen idee hoe lang we daar hebben gewacht, maar zeker geen 20 minuutjes. We werden opgehaald door een verpleegkundige die ons meenam naar een kleine behandelkamer. Mijn exvriend mocht scheef naast/achter me zitten, de verpleegkundige zat aan de andere kant en de arts bij de apparatuur en de ‘werkplek’:)

    Bij mij is eerst nog een chlamidia test afgenomen (soort van wattenstaafje over de baarmoedermond heen voor wat slijm/celletjes). Dit is geheel pijnloos. Daarna een uitwendig echo, maar daar kon dr. Bouman het niet goed op zien waar het vruchtzakje zat. Toen maar over op een inwendige echo en bingo! Goed in beeld: klein zakje met wat vocht erin. We hebben 't kunnen zien op het beeldscherm (hoeft niet, overigens). Ik was exact 6 weken zwanger volgens dr. Bouman (en ook volgens mijn berekening).

    Hierna werd de eendebek ingebracht (brrrrrrrrrrr, koud ding!) en de verpleegkundige vertelde wat er allemaal ging gebeuren. De injecties om de baarmoedermond te verdoven heb ik niet eens gevoeld! Nou ja, heel vaag een raar gevoel, maar een prik zoals van de tandarts heb ik niet kunnen herkennen.

    De baarmoedermond werd opgerekt met een soort van hol buisje (werd verteld) en dat deed erg zeer. Mijn exvriend had mijn hand vast en ik geloof dat ik die tot moes heb geknepen. Dat duurde ongeveer een minuutje. Kwestie van volhouden en doorademen, maar bij mij (met nadruk dat dit vanuit mijn oogpunt is geschreven) deed ‘t erg pijn. Mijn exvriend was erg lief en streelde mijn wang en voorhoofd en dat leidde me wat af. De verpleegkundige praatte ook gewoon door en vroeg of ’t nog wel ging.

    De curretage zelf is ook geen pretje, die pijn is te vergelijken met het oprekken van de baarmoedermond. Intens, heftig, maar kort en wel te verdragen. Dr. Bouman schraapte met een soort van zuigertje langs de wanden van de baarmoeder en die voelde ik flink samentrekken. Mega krampen en de hand van mijn exvriend werd weer tot moes geknepen! (achteraf zei hij dat hij niet wist dat ik zo hard kon knijpen)

    Na een minuutje (al leek ‘t een uur) was de arts klaar en hoorde je een soort sis-geluid toen de machine uitgezet werd. Overigens hoor je de machine zelf niet tijdens de curretage. Even snel een uitwendige echo om te kijken of ’t okay was. Dr. Bouman heeft het schraapsel meegenomen voor onderzoek om te kijken of het vruchtzakje er wel bij zat. En na een 30 sec. kwam hij terug met de mededeling dat 't goed gegaan was.

    Bij mij is er meteen een spiraaltje geplaatst en ook dat was geen fijn gevoel, maar ik had eerder eentje gehad, dus dat herkende ik wel. Vervolgens zijn het oprekbuisje en de eendebek verwijderd, mocht ik langzaamaan omhoog komen en een slip met maandverbandje aantrekken. Al met al heeft de hele procedure bij mij nog een 7 minuten in beslag genomen, incl. het zetten van de spiraal.

    Wij hebben er voor gekozen om het schraapsel wel te zien. We zagen alleen maar wat slijmpjes en vliesjes in water (niet bloederig ofzo), konden geen vruchtzakje herkennen.

    Terug in de uitrustkamer bleek die leeg te zijn en mocht mijn vriend eventjes bij me blijven. Ik had vooral last van flinke krampen, maar enorm pijn was ‘t niet op dat moment. Ik heb nog wat papieren in moeten vullen ivm de chlamidia test, kreeg een kopje thee, wat medicatie en papieren mee en heb me rustig aan aangekleed. Dr. Bouman kwam nog even langs om te vragen hoe ’t ging (goed, voor zover de situatie dat dan toe liet) en heb 'm bedankt/hand gegeven. Op dat moment kwam er ook een andere vrouw binnen en is mijn exvriend naar de wachtkamer gegaan ivm privacy. Ik ben een 10 minuutjes later naar boven gegaan en mochten we weer weg.

    Hoe ik me nu voel? Het is nu 18.00 uur en behalve wat een vervelend, zeurderig gevoel in mijn onderbuik, heb ik geen last van krampen, pijnen ofzo. Een pijnstiller heb ik niet nodig. Ik vloei wel en voor mij is het wennen om een maandverbandje te dragen. Ik ben tampons gewend. De eerste 2 weken geen vaginale sex of tampons of in bad. Straks nog even die tabletjes innemen en dan lekker op de bank liggen en niets doen.

    Tegen de ingreep zag ik enorm op, vooral de pijn. Ja, ik vond ‘m ook erg, maar zeker te verdragen. Ik lag niet gillend in die stoel, viel niet flauw of kon ’t niet aan. Het is pijnlijk en enorm vervelend, maar gelukkig kort en na de tijd verdwijnt dat gevoel ook best wel weer heel snel.

    Voor anderen die er nog voor staan: succes en sterkte!

  • radeloos2

    Beste Anoniem,

    Je geeft een correcte beschrijving van de behandeling en dat kan voor sommige vrouwen prettig zijn om te lezen.Als je 100% achter je keuze staat,en alleen bang bent voor de behandeling,dan kan zo,n verhaal zeker wat angst wegnemen,maar de behandeling verschilt natuurlijk wel na hoelang de zwangerschap gevorderd is.

    Ikzelf heb op 7 juli 2009 een abortus ondergaan met bijna 7 wk zwangerschap. Ik ben al mama van 2 kindjes en vond mijn bevallingen goed te doen,maar de behandeling vond ikzelf best pijnlijk.Het leek in dat opzicht op een minibevalling,waarschijnlijk komt dat juist dordat ik al kinderen heb,dan is het toch gevoeliger schijnt.Al met al vond ik het best een traumatische ervaring om het zo mee te maken met mijn volle verstad.Wat je dan noemt volle verstand,want ik stond er gevoelsmatig niet achter.Ik wilde het vruchtje ook echt niet zien. Ik wilde zo snel mogelijk weg en nooit meer terug komen! Helaas moet je dan wel nog op nacontrole en ik had net als jij aansluitend een spiraaltje laten plaatsen,waar ik nogal veel hinder van ondervond en die ik bij de nacontrole heb laten verwijderen,tegen advies van de arts in,maar ik bleef bloedingen houden en verschrikkelijke krampen en rugpijnen en dat is zeker niet handig als je een fysiek beroep hebt. Nadeel was,dat ik weer in diezelfde stoel moest plaats nemen en toen voelde ik toch wel even paniek.

    Maar als je er 100% achter staat ,dan is het correct om te zeggen,dat de behandeling vrij snel voorbij is,maar zeker niet geheel pijnloos. En mijn advies; om de ervaring wellicht wat minder intes te beleven is een roesje toch wel aan te raden.Maar daar was ik dan weer bang voor,want ik ben bang om de controle uit handen te geven.

    Ik weet niet hoe je er gevoelsmatig tegenover staat en misschien dat over een paar dagen de hele ervaring toch wat meer op je in gaat werken,dus wil ik je bij deze veel sterkte wensen met het verwerken van deze gebeurtenis,vergeten zal je het zeker niet en ik vind het knap dat je nu zo je verhaal hier neer zet.

    liefs radeloos2

  • *Vlinder

    Lieve Anoniem,

    Ik herken wat je zegt over dat je weinig ervaringen vind van de abortus zelf, van hoe vrouwen die dag of paar uurtjes in de kliniek hebben ervaren. Ik kan met mensen om me heen wel praten over hoe het allemaal voelt en waarom ik de keuze heb gemaakt en hoe ik er nu mee om kan gaan, maar ik kan met niemand praten over wat er echt is gebeurd in die kliniek. Terwijl ik merk dat ik daar wel behoefte aan heb. En misschien hebben anderen weer iets aan mijn ervaring.

    Ik was 14 weken en 1 dag zwanger toen ik een abortus kreeg. Ik had er een week intensief over nagedacht, alle tranen vergoten die ik in me had en uiteindelijk een knoop doorgehakt na weer een bezoekje aan de huisarts. Ik wilde per sé onder narcose, ik wilde het niet bewust meemaken. Er zijn slechts een paar klinieken die abortussen boven de 12 weken uitvoeren en die een narcose geven. Ik dacht eigenlijk dat dat heel normaal was, maar het bleek anders. Het contact met mijn ex was minimaal en slecht en dus ging mijn vader met me mee. Ik ben in Heemstede geweest (Beahuis en Bloemenhove Kliniek). Het was een eind rijden en we waren er al vroeg, rond half negen. Er waren nog een paar andere vrouwen in de wachtkamer, sommige met partner, sommige alleen en sommige met de hele familie. Ik vond het enorm schrijnend en triest, dat al deze vrouwen hun zwangerschap gingen afbreken. Er werd me gevraagd om een vragenlijstje in te vullen. Daarna moest ik wachten tot ik werd gehaald door de dokter voor een gesprekje en de echo. Ik was wel heel nerveus, maar er was ook een soort van berusting. Ik had een keuze gemaakt en vandaag zou het gebeuren. Het was goed… Mijn vader was lief…

    De dokter bleek een ontzettend lieve vrouw te zijn, ze vroeg naar mijn verhaal en ik kreeg van haar een pilstrip mee om meteen diezelfde avond mee te beginnen. Ik had nog niet nagedacht over anticonceptie en ze zei dat de pil hielp om de hormonen in het lichaam tot rust te brengen en ervoor te zorgen dat ik emotioneel niet onderuit ging. Ze maakte een echo om vast te stellen hoe ver ik was. Ze bevestigde dat ik 14 weken zwanger was, ik vond dat een heel moeilijk moment. Ineens is het weer zo echt. Ik wilde ook echt de echo niet zien en ze zei dat ze die nooit aan de meisjes en vrouwen liet zien. Daarna mocht ik weer naar de wachtruimte en even later werd ik gehaald door de verpleegkundige. Ze prikte mijn bloed om mijn bloedgroep te bepalen en vroeg me vervolgens of ik nog vragen had. Ik vond haar niet zo aardig. Ze opende mijn map met gegevens en daar was toen ineens de echo-foto! Ik krijg dat beeld nooit meer uit mijn hoofd denk ik. Het gebeurde in een flits, maar ik zag mijn kindje-in-wording ineens voor me. Heel naar was dat.

    Vervolgens ging ik weer terug naar de wachtruimte en een half uurtje later mochten we (mijn vader mocht even mee) naar boven. Boven waren de bedden en kamers en de “behandelkamer”. Ik kreeg een bed toegewezen en mocht me omkleden in nachthemd en ochtendjas. Daarna moest mijn vader weer naar beneden en was ik alleen. Langzaam kwamen er nog een paar andere vrouwen binnen. Iedereen was heel stil en in zichzelf gekeerd. Ik ook. Ik moest denk ik een uur wachten voor ik de behandelkamer in mocht. En in dat uur heb ik één keer een moment gehad dat ik een beetje in paniek raakte, maar verder was ik vooral heel verdrietig en ontzettend nerveus. Dat wachten was het ergste van de hele dag. Iedereen is verdrietig en zegt niets en hoopt maar dat het snel voorbij is.

    De behandeling zelf heeft denk ik ongeveer twintig minuten geduurd. Ik werd opgehaald door de lieve dokter en moest op de stoel gaan zitten, mijn benen en armen werden vastgemaakt en ondertussen bleven ze heel lief praten en babbelen. Ze stelden me echt op mijn gemak. Ik kreeg twee prikjes, bij de tweede voelde ik me licht worden in mijn hoofd en even later werd ik wakker in een bed op de zaal. Het was achter de rug. Mijn buik heeft even zeer gedaan, maar de verpleegster zei dat dat de nakrampen waren van de baarmoeder. Alles was goed gegaan. Het was heel vreemd, ik heb nog nooit een narcose gehad en ik wist niet wat ik moest verwachten, maar ik heb gewoon lekker geslapen en gedroomd. Langzaam kwamen ook drie andere meisjes/vrouwen de kamer op. Zij waren nog niet zo lang zwanger (zeven weken) en ik denk dat het bij hen ongeveer vijf minuten heeft geduurd. Ze werden heel snel wakker en toen was de sfeer anders. Er werd gepraat en we vertelden ons verhaal. Langzaam mochten we uit bed en moesten we eten. Ik had drie maanden geen eetlust gehad en nu had ik het gevoel dat ik wel tien boterhammen op kon! Ik voelde me met de minuut beter worden… heel bijzonder. Als we hadden geplast mochten we ons gaan aankleden en naar beneden. Ik denk dat ik in totaal zo'n drie uur boven ben geweest, misschien iets langer.

    Ik zal die dag nooit meer vergeten. 18 september 2009.

    Het was goed, maar ook enorm verdrietig. Ik heb vrede met mijn beslissing, omdat ik weet dat ik op dat moment niet anders kon. Toch denk ik vaak… wat als… zeker nu ik allemaal zwangere vriendinnetjes om me heen heb. Het is niet iets, dat heel makkelijk een plekje kan vinden.

    Nouja, ik heb mijn hart even gelucht. Het is een enorm verhaal geworden, sorry daarvoor.. maar het was fijn om het te kunnen vertellen…

    Veel liefs,

    Vlinder x

  • Anoniem2

    Hallo anoniem, radeloos2 en *vlinder,

    Wat ben ik blij met jullie verhaal! Ik ben volgende week ‘aan de beurt’ en merk dat er inderdaad weinig over de ingreep zelf te lezen is. Fijn om te weten waar ik aan toe ben (jammer om te lezen van de pijn…).

    Ik heb mijn beslissing vorige week genomen en dat gaf een hoop opluchting, maar ik merk dat ik nu toch weer begin te twijfelen. Rationeel weet ik dat dit het allerbeste is, emotioneel voelt het niet zo. In eerste instantie was ik er hartstikke blij mee, maar langzaam aan ben ik gaan twijfelen. Ik ken mijn vriendje (na vier maanden spreek je nog van vriendje en niet van vriend) pas net en dat vind ik geen basis voor het krijgen van een kind. Maar ik vind het toch ook wel heel bijzonder dat ik zwanger ben en het is een langgekoesterde wens. Hij zou 't trouwens wel graag houden, maar zegt achter mij te staan. Geeft eigenlijk al aan dat het een lieve papa en man zou zijn. Wie weet wat de toekomst ons nog brengt, maar dan op het juiste moment…

    Ben nu ruim 9 weken zwanger. Overmorgen heb ik een echo bij de verloskundige, maar ik weet niet of ik die door moet laten gaan. Het klinkt heel hard, maar eigenlijk hoop ik dat ze dan aan kan tonen dat ons kleintje niet meer leeft. Dan ben ik niet degene die dit veroorzaakt heeft. Als het echter wel goed met hem/haar gaat, zie ik een kloppend hartje en een klein minimensje met armpjes etc., lijkt me heel zwaar om ‘t dan nog af te moeten breken. Ik heb me een paar weken echt ’zwanger' gevoeld (misselijk, gevoelige borsten, buikpijn, bla bla), maar dat is allemaal verdwenen, nu alleen nog erg moe (maar dat kan ook door andere lichamelijke klachten komen). Dus volgens mij is er wel een grote kans dat het mis is, hoewel ik van anderen begrijp dat dat niets hoeft te zeggen. Nou ik twijfel nog maar even door over de echo donderdag en over de ingreep volgende week (nee daar wil ik niet over twijfelen, dat besluit zou vast moeten staan),

    In ieder geval bedankt voor jullie verhaal!

  • pluisje

    Hoi allemaal,

    ik vind t een goed idee om je ervaringen uit te wisselen, dus ga ik t ook proberen.

    Ik vind dat iedereen t knap heeft omschreven, t blijft toch heel wat.iig zo voelt t voor mij.

    Ik ben bij casa in Rotterdam geweest. in decemer.

    het voorgesprek had ik in Leiden omdat daar als eerste plaats was.

    Ik weet dat ik tussen t gesprek en de afspraak voor de abortus samen met de planner 3 weken had gedaan, dat ging vanzelf en t was goed.

    Ik was ook zwanger van mijn vriendje die ik ook nog maar een paar maanden ken.

    Vriendje dus ook. Hij gaf aan dat hij het niet wilde, Maar dat het mijn keuze zou zijn. Weg keuze voor mij. Ik ga geen kindje op de wereld zetten dat niet gewenst is voor beide ouders. Het is al zwaar genoeg zonder dat soort extra;s.

    In Rotterdam waren ze heel lief. Ik had eerst een intake. daarna een echo ( bij deze vrouw kreeg ik echt het gevoel dat ze me veroordeelde al zei ze dat niet)

    Later hoorde ik dat t meisje na mij dit gevoel met me deelde:)

    Daarna ging ik omkleden en in mijn lange shirt in de wachtkamer zitten

    maandverbandje en onderbroekje bij

    Nog even zitten wachten en toen werd ik opgehaald,

    In de kamer werd ik vastgezet met armen en benen in zo'n stoel die je op tv wel eens ziet

    dit omdat ik gekozen had voor narcose. Ik wilde t niet weten

    De mensen waren echt heel lief. Het was alleen jammer dat ze door de kou en de zenuwen geen aderen van me konden vinden

    Ze gaven toen aan dat ik kon kiezen voor een nieuwe afspraak of zonder narcose

    Ik wist dat als ikweg zou gaan ik niet meer terug zou komen, Dat was voor mij geen optie. Ik moet zeggen dat t pijn deed de verdoving voelde ikamper, Maar ik kreeg t gevoel dat ik vacuum werd gezogen tijdens de behandeling, en ik kan je niet uitleggen waar dat gevoel mee te vergelijken was, Ik vond het best pijn doen. Het duurde gelukkig niet lang.

    Daarna mocht ik terug naar de uitslaapkamer. Ik heb alleen in de middag daarna nog buikpijn gehad maar nadat ik geslapen had was dat ook weg.

    Waarschijnlijk is dat voor iedereen een opluchtend gevoel, maar ik voelde me leeg.

    En hoe beter ik me lichamelijk ging voelen, hoe rottiger ik me voelde. Wel raar want ik geloofde dat ik de goede beslissing heb genomen.

    Ik hoop voor iedereen dat ze beter met dit hele ding om kunnen gaan dan ik blijk te doen. En als je voor de keuze staat, Neem de beslissing voor jezelf, Er is een reden voor waarom wij alleen degene zijn die de keuze kunnen maken. Als je de beslissing voor jezelf neemt, kun je erachter staan en blijven staan.

    Fijne avond en welterusten voor straks

  • blabla

    Ik vind het echt heel naar en pijnlijk om de beschrijvingen omtrent abortus te lezen. Het is alsof ik het weer herbeleef en ik voel het gevoel ook weer daar, heel naar.

    Maar had ik maar niet moeten gaan lezen :-S

    Veel sterkte allemaal!

  • mmmm

    Hallo Anoniem,

    Fijn dat je je beschrijving van de dag hebt willen geven, het geeft wel enig houvast aan vrouwen die er nog voor staan.

    Je verhaal komt voor een groot deel overeen met hoe ik het ervaren heb. Ik was 6 weken en 2 dagen zwanger en heb alleen tijdens de curretage zelf een soort sterke kramp gevoeld. maar het was in no-time voorbij. ik had het me veel erger voorgesteld dan het uiteindelijk was.

    Wat ik wel vervelend vond was dat ik vrij heftig reageerde op de antibiotica-pillen die je ;s avonds in moest nemen; mijn maag en darmen zijn daar een avondje behoorlijk door van streek geweest.

    Ik bemerk een gevoel van opluchting in je schrijven die ik wel herken van mezelf, later merkte ik dat het ook vooral opluchting was dat alles goed was verlopen en achter de rug was. Het ‘denken’kwam later pas evenals de twijfel weer…..maar dat zal voor iedereen wellicht anders zijn.

  • Anoniem

    De abortus van afgelopen maandag (mijn 1e stukje wat ik hier schreef) heeft verder geen lichamelijke reacties gegeven, behalve dat ik van de anti-biotica pillen een enorme kramp kreeg en dat ik een uurtje op het toilet heb gezeten, terwijl ik leegstroomde. :S

    Het vloeien was meteen de volgende dag al over en de pijn ook. De pijn is in de loop van maandag weggetrokken, dinsdags had ik nergens geen last meer van.

    Al met al is het me lichamelijk gezien heel erg meegevallen. De pijn op het moment van de curretage heb ik aan een vriendin uitgelegd (voor zover je pijn onder woorden kunt brengen) en die herkende er weeën in.

    Psychisch is het me ook meegevallen, want ik weet 100% zeker dat ik voor de juiste keuze ben gegaan. En dat voelt nog steeds goed. Natuurlijk kan ik nog een set back krijgen, natuurlijk heb ik van te voren ook mijn twijfels gehad (emotioneel gezien), maar rationeel weet ik dat ik voor de juiste optie ben gegaan.

    Wat eerder ook al beschreven is: maak de keus voor jezelf. Sta er achter en praat erover met een vertrouwenspersoon (al zal dat 1000 x hetzelfde verhaal zijn). Ook over je twijfels. Neem anders weer contact op met je huisarts of de kliniek, zij kunnen je altijd verder helpen.

  • *Vlinder

    Ohja, die antibiotica! Ik kreeg van twee verschillende antibiotica een kuur voor een week mee. Misschien dat het nog verschilt wat je krijgt voorgeschreven afhankelijk van de duur van je zwangerschap.

    Ik weet nog dat ik de antibiotica direct op de terugweg heb opgehaald bij de apotheek. Omdat zij al wisten dat ik zwanger was, kwamen ze me heel voorzichtig vragen of ik wist dat die antibiotica niet tijdens de zwangerschap mocht worden ingenomen. Tja, dat had ik natuurlijk al begrepen… maar het was toen dat ik voor het eerst tegen een “vreemde” hardop uitsprak dat ik zojuist een abortus had laten doen… pijnlijk…

    Zijn er nog meer vrouwen die met meer dan 12 weken een abortus hebben laten doen en daarover willen vertellen? Over hoe zij de tijd in de kliniek hebben beleefd?

    liefs. Vlinder

  • radeloos2

    Beste Anoniem.

    Uit ervaring kan ik inderdaad zeggen dat je de korte maar vaak toch hevige kramp,kunt vergelijken met weeen,vandaar dat ik zei,dat het voelde als een minibevalling.Menstruatiepijn is er ook mee te vergelijken,dat komt doordat je baarmoeder gaat samentrekken.