Melden abortus bij nieuwe zwangerschap

  • Evira

    Hallo,

    Ik heb een aantal jaren terug een abortus ondergaan en ben nu (gepland) zwanger.

    Op de papieren van de verloskundige vragen ze naar eerdere zwangerschappen. Ik wil de abortus liever niet vermelden, maar wwet niet of zij dit in mijn medisch dossier ofzo kunnen zien?

    Kan iemand mij helpen?

    Evira

  • Johanna

    Hoi Evira,

    De verloskundige kan niet zien dat je een abortus hebt gehad als je dit in een abortuskliniek hebt laten doen. Deze gegevens worden nooit weggeven waaraan ook.

    Zelf vertel ik wel dat ik eerder zwanger ben geweest en dat dit niet ‘goed’ is verlopen. Het woord abortus gebruik ik wel in het medische wereld omdat men daar, denk ik, beter mee kan omgaan dan in de gewone buitenwereld. Als het over mijn lichaam en gezondheid gaat, noem ik dit wel, want de doctoren of verloskundigen etc. kunnen daar rekening mee houden. Jij zult niet de eerste zijn die een abortus heeft gehad, die zij tegenkomen.

    Als je dus dat niet wilt melden is je goed recht en niemand zal dat kunnen achterhalen.

    Veel geluk en succes met je zwangerschap. Geniet er echt van, want je verdient dit na zo'n moeilijke beslissing als een abortus.

    Groeten van Johanna