Echo's

  • Alleen

    Hallo,

    Ik zit met een dilemma/vraag.

    Ik heb in het verleden 2 abortussen ondergaan(zie mijn verhaal)

    Samen met mijn man en 2 kinderen leef ik ons leventje, ik krijgt echter de abortussen niet uit mijn gedachten.

    Nu heb ik een kettinkje met een maantje en een vlinder eraan en er staat een beeld als maan met een baby'tje bij ons op de kast ter nagedachtenis..

    Nu heb ik op zolder in een schoenendoos ook de 2 echo's liggen. Ik wil deze periode afsluiten en denk er over na om de echo's samen met mijn man te verbranden.

    Ben alleen bang dat ik er spijt van ga krijgen, ook al kijk ik nooit naar de echo's, het is nog wel het enige echte wat ik heb van die periode, van mijn kindjes.

    Heeft iemand hier ervaring mee of advies. Wat zouden jullie in mijn plaats doen?

    Liefs Alleen

  • Dolores

    Lieve Alleen,

    Ik heb je verhaal gelezen. Wat ik fijn vind voor jou, is dat je man er van weet.

    Je hoeft je foto's/echo's niet te verbranden.

    Het kan klinken als een mooi ritueel, maar ik vermoed dat je er toch aan blijft denken.

    Kijk eens rond in winkels, zie of er een mooi doosje of geschikte envelop is, geef ze zo letterlijk een plaatsje. Stop ze daarin en bewaar het bij de belangerijke spulletjes ergens in de kast. Je hoeft wat is gebeurd niet weg te vagen met vuur, dat doet geen recht aan jouw verdriet nu.

    Je hoeft ze ook niet steeds uit de kast te pakken, zie het als herinneringen, soms komen ze bovendrijven en doen ze even pijn. Niet gek dat je dat voelt. Daarna zie je ook waarom je toen de beslissing maakte en kun je misschien ook niet te oordelend naar jezelf kijken.

    Nu heb je een fijn gezin, geniet ervan, er is strijd aan vooraf gegegaan, pijn ook, dat hoef je niet uit te wissen. Accepteer dat het soms pijn doet, maar zie vooral waar je nu bent, eigenlijk zou ik willen zeggen : tel je zegeningen.

    Als je het met een ritueel zou willen afluiten, dan zou dat kunnen inplannen. Geef het een datum en tijd. Zeg tegen je beeld en kettinkje, en/of de echo's : misschien had ik het anders gewild, maar nu zie ik dat ik toen niet anders kon. Ik kan de tijd niet terugdraaien, hoef niets te ontkennen, maar nu is het tijd om verder te gaan.

    Liefs,

    D.

  • Alleen

    Hoi Dolores,

    Dankjewel voor je reactie.

    Wat je schrijft is lief en wat je me voor advies geeft is een goed idee.

    Ik ga de foto's/echo's een mooi plaatsje geven.

    Vind het lief dat je mee denkt.

    dankjewel

    liefs Alleen

  • Dian

    Alleen,

    Ik snap heel goed dat je het er moeilijk mee hebt..

    Maar persoonlijk lijkt het mij geen goed idee om je echo's te verbranden.

    Het is logisch dat je het achter je wilt laten, maar het blijft uiteindelijk toch een deel van jou…

    En soms kan je dan op moeilijke momenten die echo's bekijken, en kan je er steun uit putten.

    Veel sterkte ermee & ik bid voor je !

    Liefs, Dian

  • sunshine

    hoi dian

    Ik heb ook hetzelfde meegemaakt als jou en de 2 echo bewaardt

    Ik raad je aan om het niet te verbranden ik heb er vaker behoefte aan om mijn echo s te zien geeft mij n steun klinkt gek maar ik praat ertegen en is t enige wat ik nog heb ervan

    als je het doet je krijgt er niet meer is toch n stuk van jou heel veel sterkte en kracht is bij mij in 2009 gedaan maar tot nu toe nog verdriet ervan.